Hevosia: 122866 Käyttäjiä: 5000

Raviurheilu

Foorumin päävalikkoonRaviurheilu › ravuri/ratsu

ravuri/ratsu

Edellinen sivu | 1 2 | Seuraava sivu

Hannajau`

Käyttäjä
4 viestiä

Hannajau`

04.03.10 klo 17:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suvi_ kirjoitti:

Tarvitsisin apua!!!

Olen ratsastanut 5vuotta ja haluaisin kokeilla ajoa...
Missä tällaisia ´´kursseja`` järjestetään ja paljonko ne maksavat? (huom. en ole laittanut KOSKAAN mitään niitä ihme valjaitakaan ja kuten huomaatte sanastokaan ei ole oikein kunnossa) : ) Kiitos jo etukäteen !

Kouvolan ravinuoret ainakin järjestävät kursseja, siellä itsekkin tällä hetkellä olen, mutta joka raviradalla ei noita kursseja ole.. Tosiaan kannattaa lähi talleilta joissa olisi poneja, tai miksei hevosiakin joilla voi ajaa niin kysäistä jos voisivat sulle opettaa. 8)

Lainaa Vastaa

welshmountai

Käyttäjä
8 viestiä

welshmountai

04.05.10 klo 18:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

moi!
meijän tutuilla on shettis-ruuna joka on menestyny hyvin raveissa ja ollu muistaakseni suomen kakkosponi! nimi on Niskavuoren aarne ja löytyy kuvien kera sukupostista!!!!
poni on ratsastaessa hieman rähjä mutta riippuu hevosesta! pukkeja ja pomppuja tulee mutta kyllä vauhtia riittää varmasti ravurin kaa!

Lainaa Vastaa

Kapu

27.05.10 klo 16:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vai ei ravurit osaa laukata? Kröhm, taidanpa korjata asian. Ravurit osaavat laukata, ei kaikki, mutta kyllä se laukka joiltakin vain onnistuu. Esim jos olet raveja seurannut (et siis näköjään ole...) niin siellä on useat kerrat ravurit radalla laukanneet ja sen takia hylätty. Itse törmäsinne ihastuttavaan ja erittäin persoonalliseen 5v. lv-ruunaan, joka on ikäisekseen hyvin oppiva ja rauhallinen, ei varsamainen hunsvotti ollenkaan! Koulutimme pojan itse, ja nyt siitä on kehittynyt ratsun alku. Vielä kuitenkin opettelemme lähes päivittäin ratsunoppeja ja kokoajan poika oppii lisää. Laukka on jo parempi, meillä oppinut kunnolla laukkaamaan ja nostamaan laukan näppärästi, ei kaahottele enää läheskään niin paljon kuin ennen ja ollut ratsuna sentään vasta noin kolmisen vuotta jos sitäkään. Ja vielä äärettömän nuori ja lv, ruunaus tehty noin reilu puolisen vuotta sitten, eli todellakin erottuu monista muista lämpösistä. Luonne täys 10, kiltti kuin mikä!, muutenkin jokin ihastuttava piirre on siinä hevosessa. Ja jos vähääkään piittaat hevosista, niin et puhuisi edes ravureista tuohon sävyyn. Myös ravurit ovat normaaleja hevosia, ei hevonen tarkoita ratsua, kaikki hevoset ovat hevosia, oli sitten mistä tahansa lajista kyse. Itse en ainakaan pystyisi sanomaan mistään eläimestä että olisi ruma tai kaamea tai jotain tuollaista. Ja minkäköhän ikäinen mahdat olla? Tuon kirjoittamasi tekstin perusteella ainakin korkeintaan 10v, jos sitäkään. Ravurit osaavat laukata, jos niille opettaa laukan (toki riippuu hevosesta, kun yksilöitä ovat), jotkut ex-ravurit/ravurit osaavat laukata vain kiitolaukkaa, mutta toiset ravurit oppivat rauhallisenkin laukan, kuten meidän poika täällä. Ja mienua jäi vielä häiritsemään tuo sinun lausahduksesi "Johtuu varmaan siitä et ne on niin hirveitä ja useimmat on jopa rumia.. (siis tosi tosi rumia)", miten se että ravurit eivät mielestäsi osaa muka laukkaavan, johtuu siitä että ne ovat sinun mielestäsi tosi rumia?, todella huono syy. Ja mikä tekee ravurista sinusta ruman, samanlaisia ne ovat kuin muutkin hevoset maan päällä. Tiedätköhän edes että mistä/miten puhut täällä, kun olet vielä niin nuori etkä vielä samalla aaltotasolla kuin me vanhemmat ja huomattavasti kehittyneemmät ihmiset, anteeksi nyt vain mutta oli pakko kommentoida tuohon, muuten olisi jäänyt häiritsemään...

Lainaa Vastaa

Kapu

27.05.10 klo 16:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

pikkuponi kirjoitti:

Mun mielestä ravurit on ihan sanonko mistä ja ne ei osaa ees laukata!!!XD Osaako ravurit laukata nimittäin mä en oo ikinä nähny ravurin laukkaavan.... Johtuu varmaan siitä et ne on niin hirveitä ja useimmat on jopa rumia.. (siis tosi tosi rumia)

Vai ei ravurit osaa laukata? Kröhm, taidanpa korjata asian. Ravurit osaavat laukata, ei kaikki, mutta kyllä se laukka joiltakin vain onnistuu. Esim jos olet raveja seurannut (et siis näköjään ole...) niin siellä on useat kerrat ravurit radalla laukanneet ja sen takia hylätty. Itse törmäsinne ihastuttavaan ja erittäin persoonalliseen 5v. lv-ruunaan, joka on ikäisekseen hyvin oppiva ja rauhallinen, ei varsamainen hunsvotti ollenkaan! Koulutimme pojan itse, ja nyt siitä on kehittynyt ratsun alku. Vielä kuitenkin opettelemme lähes päivittäin ratsunoppeja ja kokoajan poika oppii lisää. Laukka on jo parempi, meillä oppinut kunnolla laukkaamaan ja nostamaan laukan näppärästi, ei kaahottele enää läheskään niin paljon kuin ennen ja ollut ratsuna sentään vasta noin kolmisen vuotta jos sitäkään. Ja myös yllättävän helposti on oppinut laukan, eikä laukkaa kiidossa vaan osaa laukata pyöreästi ja rauhallisesti. Ja vielä äärettömän nuori ja lv, ruunaus tehty noin reilu puolisen vuotta sitten, eli todellakin erottuu monista muista lämpösistä. Luonne täys 10, kiltti kuin mikä!, muutenkin jokin ihastuttava piirre on siinä hevosessa. Ja jos vähääkään piittaat hevosista, niin et puhuisi edes ravureista tuohon sävyyn. Myös ravurit ovat normaaleja hevosia, ei hevonen tarkoita ratsua, kaikki hevoset ovat hevosia, oli sitten mistä tahansa lajista kyse. Itse en ainakaan pystyisi sanomaan mistään eläimestä että olisi ruma tai kaamea tai jotain tuollaista. Ja minkäköhän ikäinen mahdat olla? Tuon kirjoittamasi tekstin perusteella ainakin korkeintaan 10v, jos sitäkään. Ravurit osaavat laukata, jos niille opettaa laukan (toki riippuu hevosesta, kun yksilöitä ovat), jotkut ex-ravurit/ravurit osaavat laukata vain kiitolaukkaa, mutta toiset ravurit oppivat rauhallisenkin laukan, kuten meidän poika täällä. Ja mienua jäi vielä häiritsemään tuo sinun lausahduksesi "Johtuu varmaan siitä et ne on niin hirveitä ja useimmat on jopa rumia.. (siis tosi tosi rumia)", miten se että ravurit eivät mielestäsi osaa muka laukkaavan, johtuu siitä että ne ovat sinun mielestäsi tosi rumia?, todella huono syy. Ja mikä tekee ravurista sinusta ruman, samanlaisia ne ovat kuin muutkin hevoset maan päällä. Tiedätköhän edes että mistä/miten puhut täällä, kun olet vielä niin nuori etkä vielä samalla aaltotasolla kuin me vanhemmat ja huomattavasti kehittyneemmät ihmiset, anteeksi nyt vain mutta oli pakko kommentoida tuohon, muuten olisi jäänyt häiritsemään...

Lainaa Vastaa

Tahvii

Käyttäjä
14 viestiä

Tahvii

27.05.10 klo 17:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

pikkuponi kirjoitti:

Mun mielestä ravurit on ihan sanonko mistä ja ne ei osaa ees laukata!!!XD Osaako ravurit laukata nimittäin mä en oo ikinä nähny ravurin laukkaavan.... Johtuu varmaan siitä et ne on niin hirveitä ja useimmat on jopa rumia.. (siis tosi tosi rumia)

MITKÄÄN HEVOSET eivät ole rumia, varsinkaan Ravurit.
RAVIURHEILUN PUOLESTA! :--D

Lainaa Vastaa

♥Holi♥

Käyttäjä
41 viestiä

♥Holi♥

22.07.10 klo 17:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

No jotkut ovat tosi kilttejä, jotkut kuumempia, ja menevät kovaa. Joitain voi olla vaikea saada aluksi laukkaamaan :) Mutta oon menny ainakin kahdella ravishettiksellä, molemmat osas laukata, (ja yllättävän kovaa) hyvin ne esteitäkin hyppäs, ja oli tosi sukkelia :D ja shettiksiä kun olivat, toinen pukitteli. :)
Ja et taida tietää kuinka suloisia mm. ravishettikset ovat, pikkuponi? ja ne osaavat laukata!

Lainaa Vastaa

mmaarru

Käyttäjä
34 viestiä

mmaarru

22.07.10 klo 21:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Niin tosiaan, jos ravurit eivät osaa laukata. Miksi siellä sitten raveissa hylätään hevosia, pitkien tai liikojen laukkojen takia?

Lainaa Vastaa

Nneea

Käyttäjä
2 viestiä

Nneea

28.11.10 klo 22:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ravuri jolla ratsastan on ongelmana se että sillä pitää ratsastaa pitkillä ohjilla, ei siinä muuten olisi ongelmaa mutta haluaisin opettaa sille pohkeenväistöä ja kaikkea muuta, mutta jos ohjia ottaa hevonen alkaa lähteä yhä lujempaa (kuten rauvreilla tapana :D ) ja ei kuuntele joten mikä siihen voisi auttaa..? tiedän yhden naisen joka on saanut tämän "ongelman" pois yhdeltä hevoselta mutta en saa tähän naiseen enää yhteyttä kysyäkseni. joten oisko neuvoja miten voisin alkaa työstää tätä "ongelmaa" pois? (:

Lainaa Vastaa

huppa

Käyttäjä
1 viestiä

huppa

19.12.10 klo 22:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Täälä on nyt pakko kommentoida tästä lämppärista ratsuksi juttua. Tiedän yhden lämminverisen, ravisukuisen, jolla on voitettu sm-hopeaa kouluratsastuksessa. Että siinä teille jotka niitä epäilette. Varmastikaan hevosesta, jolla on pitkään ajettu ja paljon raveissa kisattu ja jolla jo ikää on, on vaikea saada vauhtia pois. Kuumiaahan ne, mutta sehän on rodulle luonnollista. Itse olen ratsastanut melkein vain lämppäreillä, ja kaikilla jonkinlaista ravitaustaa. Eka oma polle oli jo siitokseen siirtynyt tamma, joka oppi kyllä laukkaamaan,pohkeita en opettanut, mutta jostain yhteisestä "merkistä se sen ymmärsi nostaa. Nyt on 6 vuotias tamma, kiltti, rauhallinen ja rehellinen, ei pelkää juuri mitään. Vuosi on nyt oikeasti opetettu ratsastusta, osaa kulkea oikein päin, ja rentona. Pohkeenväitöt käännökset sujuu, ja tykkää esteistä! Totta on että laukassa on paljon työstämistä, etenkin sen kokoamisessa, mutta koko ajan tässäkin edistytään. Ihan ollaan käyty yksityistunneilla näitä juttuja harjoittelemassa. En toki yritäkkään tästä mitään kilpapollea tehdä, mutta kyllä siinä potentiaalia saattaisi olla,esteille. Mielestäni tässä asiassa täytyy ottaa huomioon hevonen yksilönä, kilpailu- ja ajohistoria, ja hevosen ikä. Ravurille on vaikeaa ja hämmentävää alkaa opetella uusia juttuja ratsuna. Toisille se onnistuu paremmin, toisille huonommin. Ravurit ja ratsut käyttävät kumminkin ihan eri lihaksi työssään,ja ei niitä hetkessä reenata eri tarkoitukseen. Aika paljon on kiinni kuinka sitä hevosta opetetaan. Itse olen käyttänyt paljon aikaani siihen, mutta kyllä se lopulta on palkinnutkin. =) Ihan kaikkien hevosten puolesta!!

Lainaa Vastaa

ulivili-

Käyttäjä
7 viestiä

ulivili-

22.12.10 klo 17:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lainaa Vastaa

ulivili-

Käyttäjä
7 viestiä

ulivili-

22.12.10 klo 17:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuo tuttu ongelma:) MUlla on jo kahden ravurin kautta kokemus tuosta:) Mä alkaisin hioon ekaksi sitä ihan vaan käynnissä:) ottaa joka kerta hieman enemmän ohjaa käteen. Se on hienan hidasta mutta tuottaa tulosta. Riippuen hevosen herkkyydestä ja siitä miten vaikutat siihen hidastavasti (istunnalla vai äänellä) voit alkaa pikkuhiljaa säätää ohjien pituutta ja samalla yhdistää pidättävää kättä ja ohjaa pidättävään apuun:)

Pohkeenväistön voi opettaa aluksi vaikka maastakäsin, se voi näin onnistua ilman ohjastuntumaakin:))

Lainaa Vastaa

ulivili-

Käyttäjä
7 viestiä

ulivili-

22.12.10 klo 17:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse olen "kouluttanut" kaksi ravuria ratsuiksi. Molemmat ovat olleet hyvin yhteistyönhaluisia. Toinen oli 11.v vähemmän ajettu ja toinen on 6.v enemmän ajettu. Molempien kanssa yhteistyö toimi ja sain molemmat opetettua ravaamaan rauhassa laukkaamaan ja taipumaan hyvin:) Ravuri ja ratsu eivät mielestäni eroa muuten kuin se miten ne ovat koulutettu. Toki molemmilla hepoilla on myös vaihde jolloin ne kiitävät melkoista ravia mutta niin tapahtuu yleensä vain jos ne menevät laitumella tai vapaina jotain:) Ravurit ajatellaan yleensä vaikeiksi ja toki jotkin sitä ovatkin. Ravureilla sattuu usein olemaan jalka "vikoja", sillä ne ovat olleet kovilla raviuralla. Siksi itse ainakin pidän todella tärkeänä sitä että niiden jalat pidetään kunnossa:) Ja huomioida kannattaa aina se ettei ravureilla ole hyvää tasapainoa ainakaan yleensä. Ja niiden on ennen käsketty mennä lujaa joten ekaoilla kerroilla voi saada kovaakin kyytiä:) Ite olen tykännyt ravureista hiirveästi:D (voi olla paaljon kirjoitusvirheitä:))

Lainaa Vastaa

Nneea

Käyttäjä
2 viestiä

Nneea

22.12.10 klo 17:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

kiitos oikein paljon näistä ohjeista :)) toteuttamaan asiaa jos sais sen hevosen sitten vielä itselle ->

Lainaa Vastaa

Blondie

Käyttäjä
4 viestiä

Blondie

09.04.11 klo 20:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ravureilla on nopeaa, pomppivaa ravia. Kesäsin käyn yhel tallin herneahos ja se talon ukko on niin vanha et se ei voi enää mennä niil polleil ku ne on vanhoi ravureit yms, niin se tyylii antaa mun vaan mennä siel, ja mul ei ees ole satulaa. Vekku on tosi voimakas ja nopee liikkeinen.

Lainaa Vastaa

Iidas

Käyttäjä
24 viestiä

Iidas

21.05.11 klo 14:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Meillä on shettis,joka on sekä ravuri että ratsu.Se ei pajoa eroa meidän ylläpitoponista,joka on pelkästään ratsu.Itse asiassa tämä ratsu on hiukan kuumempi kun tuo ravuri.Se on hevosesta/ponista kiinni.(-;

Lainaa Vastaa

Kisu

Käyttäjä
62 viestiä

Kisu

26.05.11 klo 20:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä oon ainaki nähny ravurin laukkaavan. Monta kertaa valitettavasti :D

Lainaa Vastaa

Aaretti

Käyttäjä
51 viestiä

Aaretti

01.05.12 klo 13:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

no ei mulla tuu muuta mieleen kuvaa osalla ei voi etes ratsastaa.

Lainaa Vastaa

hezzu

Käyttäjä
8 viestiä

hezzu

03.07.13 klo 03:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

ravurit on suhteessa aika samanlaisia ratsuna, kuin opetusvaihteessa oleva nuori ratsun alku. :D nimim. tänään viimeks menny 2 ravurilla.. :D

Lainaa Vastaa

Kiera

Käyttäjä
43 viestiä

Kiera

03.07.13 klo 20:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

No vasta koulutetut ravurit yrittävät vain ravata, mutta koulutuksen oltua kauan niin kylllä niistä ihan hyviä ratsuja tulee(:

Lainaa Vastaa

tötterö and vippi<3

Käyttäjä
1 viestiä

tötterö and vippi<3

26.03.14 klo 21:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

itse ratsastan ravuria. Se vie kotia päin. Mutta ei ole hirveen kuuma :)

Lainaa Vastaa

Edellinen sivu | 1 2 | Seuraava sivu