Hevosia: 122866 Käyttäjiä: 5000

Raviurheilu

Foorumin päävalikkoonRaviurheilu › ravuri/ratsu

ravuri/ratsu

Edellinen sivu | 1 2 | Seuraava sivu

terhii

Käyttäjä
7 viestiä

terhii

30.01.09 klo 20:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

osaatteko sanoa minkä laisia ravurit on ratsastaessa verrattuna ratsuihin yms.??onko ne kuumempia paljon??

Lainaa Vastaa

alive

Ylläpitäjä
478 viestiä

alive

30.01.09 klo 21:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Riippuu tapauksesta, hevoset on aina persoonia. Ihan puhdas ravuri on välistä hankala kouluttaa laukalle ja sitten voi olla myös pikkusen jäykkä kääntymään. :) Erityisesti vasemmalle.

Kiisto: Ihan kuulopuhetta, itsellä ei ole kokemusta ravurin kouluttamisesta ratsuksi. :)

Lainaa Vastaa

Reppis

Käyttäjä
28 viestiä

Reppis

30.01.09 klo 21:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikki hevosethan on yksilöitä, enkä kovin herkästi menisi yleistämään. Tietenkin kouluttamattomalla (tai vähän koulutetulla) ravurilla suurin ongelma on laukan työstäminen ja ravin rauhoittaminen.
Hyviä puolia taas on, että ravi on voimakasta ja sitä on helppo tämän takia myös lisätä.

Ravurit on myös voitu kouluttaa eri tavoin ravureiksi aikoinaan, ja niitä on voitu "käyttää" eri tavalla ravurihommiinsa. On niitä yksilöitä, joiden päästä ei koskaan saa pois sitä ajatusta että "pitää juosta kilpaa". Toisten kanssa saattaa olla hankaluuksia saada liike rennoksi ja auttaa hevosta muuttumaan kärsivälliseksi olennoksi (rento peräänanto, askellajien lyhentäminen ja kokoaminen).

Havaittuja ongelmia ovat myös jalkojen väsyminen (mahd. jalkaongelmat), selän jäykkyys ja kivut eri lihaksissa. Tämäkin riippuu paljon siitä, kuinka hyvin hevosta on hoidettu ja kuinka rankasti treenattu.

Olen tavannut ex-ravureita, jotka ovat hiljattain päässeet todella pitkälle. Esim. Turon Hela (http://sukuposti.net/fakta.php?Numero=56702).

Ravurin kouluttaminen ratsuksi, tai ex-ravurin kouluttaminen paremmaksi ratsuksi on erittäin pitkäjänteistä työtä, johon tarvitaan paljon tietoa hevosen menneisyydestä ja hevosen psyykkisestä ja fyysisestä kunnosta. Lisäksi on asetettava asiantuntevat tavoitteet.

Eli selkeä vastaus kysymykseesi on että: jotkut ovat kuumempia, jotkut eivät. Jotkut ovat jäykempiä ja jotkut erittäin pehmeitä ratsastaa.
Riippuu täysin hevosen luonteesta, menneisyydestä ja aikaisemmasta koulutuksesta.

Lainaa Vastaa

mi fiéra

Käyttäjä
14 viestiä

mi fiéra

31.01.09 klo 17:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Reppis kirjoitti hyvin tyhjentävästi :)

Tottahan, ravurit ovat koulutettu juoksemaan lujaa, kilpaa. Joten etenkin kilpavietti on hyvin niillä hallussa.

Itse olen ravitalliaikoina paljon ratsastanut suokkiravureilla ja "kouluttanut" niitä senverran, että pääsi maastossa köpöttelemään, vaihtelua ravitreeniin.

Erilaisia hevosia, yksi kävellä löntysti rauhallisin askelein, vaikka kärryjen edessä tanssahteli valmiina "räjähtämään" kun taas yksi ei-niin-hyvä juoksija taasen mennä kipitti satula selässä.

Kahdesta eri lämpösestä exravurista on kokemusta, toinen soveltui hommaan hyvin, nautti siitä, rakasti esteitä ja tosiaan tykkäsi tehdä töitä kentällä, maastossa sitten paineli lujaa, herkkä suustaan, kun taas pohkeita sai antaa reippaasti.
Se oppi paljon, sekä kehitti ns. ratsunlihaksia, oppi kulkemaan suht oikeinpäin.

Omani, lämppäritamma taas alkuunsa inhosi koko satulaa, saati ratsastajaa.
Vuosien kuluessa alkoi jo nauttia siitä, sekä innostui tekemään kentälläkin jotain. Estepelostakin pääsi ylitse, kun näki vanhan suokkiruunan ylittävän kiltisti puomit ja meni perässä. Tamma oli kovasuinen, mutta reagoi herkästi taasen pohkeisiin.
Terve, niin selästä kuin jaloistaan oli tamma 12-vuotiaaksi asti. Nyt laukkailee jo vihreämmillä laitumilla.

Olen todella tyytyväinen ollut ratsastamiini exravureihin. Jokainen ollut hyvin ihania persoonia, jokainen ihan erilaisia. Ratsastettavuudessaan yksikää ei tietenkään ole yltänyt ratsu-sukuisten tasolle, mutta ei niiden tarvinnutkaan.

Lainaa Vastaa

HNDE

Käyttäjä
30 viestiä

HNDE

06.02.09 klo 16:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Meillä vuokriksen kanssa on oikeelle kääntyminen vaikeampi asia, ku vasemmalle. Samoin oikea laukka vaikeampaa. Muutenkin ajoittain(kentällä) eteenpäin "potkittavaa" mallia eikä ehkä ole iha tajunnut vielä tätä ideaa kokonaisuudessaan.

Pidemmän aikaa ratsun olleita ravureita, kun on ratsastanut niin ei ole tullut kuin yksi vastaan jolla oli vielä totaalinen kisavietti päällä. Mutta sen takia ei menestynyt raveissakaan, kun pää juoksi nopeampaa kuin jalat.

Monet kelle olen ollut eka ihminen selässä ovat toimineet tosi pienillä avuilla ja olleet herkkiä, myös painolle ja ääniavuilla on päästy pitkälle. Ja rauhallisia ovat myös olleet. Poikkeuksia on.

Lainaa Vastaa

ssinna

17.04.09 klo 16:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

mulla on tällähetkellä 5 v. suomenhevos ruuna Karatsu joka on ravi sukuinen mutta sillä on vaa ajettu yks kesä ja ku se ei siinä ruvennu oikei juoksee nii isä anto site sen mulle ratsuks.ravurit on aika paljo virkeempiä ku ratsut ja ravi on lennokasta ja tosi nopeeta.

Lainaa Vastaa

DisKant

Käyttäjä
292 viestiä

DisKant

18.04.09 klo 12:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

ssinna: Teillä taitaa olla aika paljon hevosia? Ainakin näin äkkiseltään ymmärrettynä. Olet ilmeisesti ollut hevosten kanssa ihan pienestä pitäen?

Lainaa Vastaa

ssinna

18.04.09 klo 14:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

ei meillä oo kun 6 hevosta ja nyt pitäis syntyy uuden varsan. joo oon ollu iha siitä lähtien tallilla mukana isän kaa ku oon oppinu kävelee ja sitäkin ennen :D

Lainaa Vastaa

alive

Ylläpitäjä
478 viestiä

alive

18.04.09 klo 17:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

ssinna kirjoitti:

joo oon ollu iha siitä lähtien tallilla mukana isän kaa ku oon oppinu kävelee ja sitäkin ennen :D

Mikä on muuten ensimmäinen muistikuvasi hevosista? Muistatko esimerkiksi niitä aikoja, kun et vielä osannut kävellä ja olit vain mukana tallilla?

Olen itse useaan kertaan miettinyt muutamia asioita, että miltä ne silloin aikoinaan tuntuivat. Harmittaa vietävästi, kun en muista esimerkiksi sitä hetkeä kun tajusi osaavansa lukea. Hämmentävä kokemus varmasti, kun juuri opetellut aakkoset alkoivatkin muodostaa järkeviä kokonaisuuksia paperilla.

Lainaa Vastaa

ssinna

19.04.09 klo 14:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

no itse asiassa en hirveenä muista niistä ajoista ku en osannu kävellä ja olin tallilla, mut sitte ku opin kävelee nii mieleen painuvin asia oli se et ainaku isä valjasti meijän hevosia nii mä kävelin niitten mahan alta : D ja sitte ku olin 5v. ja sain silloin ekan oma ratsun, shettiksen nimeltään Miska nii muistan ku nousin sen selkää ekan kerran sinäpäivänä ku se tuli meille. se oli jotai ihmeellistä ku nous iki oman ponin selkään ekaa kertaa, sitä enne olin ratsastanu sillee et isä talutti isoilla hepoilla mutta Miskalla mä sain ratsastaa siitä päivästä lähtien yksin maastossa ja pihalla ym. ne muisatn ja pahimmat tippumiset, ja sen kun kerran nousin Miskan selkään ja sillä ei ollut satulaa ja mä olin nii lyhyt et jouduin vähä hyppäämää et pääsin selkää nii tipun samantien ku olin mahallen selässä nii siitä supraa päälleni Miskan toisellepuolelle : Dno eikun vaa uuellee selkää : D et sellasia muistoja on jääny mielee.

Lainaa Vastaa

pikkuponi

04.10.09 klo 19:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mun mielestä ravurit on ihan sanonko mistä ja ne ei osaa ees laukata!!!XD Osaako ravurit laukata nimittäin mä en oo ikinä nähny ravurin laukkaavan.... Johtuu varmaan siitä et ne on niin hirveitä ja useimmat on jopa rumia.. (siis tosi tosi rumia)

Lainaa Vastaa

Hhheeeii

Käyttäjä
232 viestiä

Hhheeeii

04.10.09 klo 19:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

pikkuponi kirjoitti:

Mun mielestä ravurit on ihan sanonko mistä ja ne ei osaa ees laukata!!!XD Osaako ravurit laukata nimittäin mä en oo ikinä nähny ravurin laukkaavan.... Johtuu varmaan siitä et ne on niin hirveitä ja useimmat on jopa rumia.. (siis tosi tosi rumia)

Ulkonäöltä ei kai eroa :o

Lainaa Vastaa

LaLuna

Käyttäjä
4 viestiä

LaLuna

05.10.09 klo 09:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

pikkuponi kirjoitti:

Enpä lähtisi näinkään sanomaan. Ravurit ja ratsut on kuitenkin jalostettu aivan eri käyttötarkoituksiin. Lämminverisille ravihevosille laukka ei ole luonnossakaan se oma askellaji, eivätkä ne välttämättä osaa laukata, koska se on ollut niiden raviuran aikana se kielletty askellaji. Onhan se toki suomenhevosillekkin ollut kielletty askellaji, mutta koska suomenhevonen on myös jalostettu ratsukäyttöön, suomenhevosen on helpompi mieltää laukka ja se on helpompi opettaa.

Minusta ei edes lämminveristä ravihevosta ei kuuluisikaan kouluttaa siinä tarkoituksessa, että siitä saisi joskus kisakentille ratsun. Hyvän harrasteratsun niistä toki saa, mutta kilpakentille niistä ei kaksisia ratsuja saa, toki muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Lisäksi ravureiden ja ratsujen lihakset ovat erilaiset, koska niillä on erilaiset käyttötarkoitukset, jotka vaativat niitä kasvattamaan erilaisia lihaksia. Tämän takia ravurit ja ratsut näyttävät erilaisilta.

Ja kyllä, itsellä on ollut jo yli 4v. lämminverinen ravihevonen harrasteratsukäytössä, mutta kilpakäyttöön en sitä rupea sitä kouluttamaan.

Lainaa Vastaa

kirisafari

Käyttäjä
13 viestiä

kirisafari

06.12.09 klo 15:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eli toi itse ratsastan entisellä ravurilla..Kesällä ratsastamassa kyseisellä hevosella meni hyvin mutta nytten hevonen ei suostu olemaan pellolla rauhassa kävelläkkää että kun se kävelee niin se niiku hyppii melkein kokoajan tietyssä kohtaa. ja hevonen pakittaa aikalailla ja pelkää autoja koska kävi eräs paha homma rekan kanssa ku pelästy ja lähti juoksee lujaa pois...viimeksi kun mentiin itse omistaja meni selkää ja hevonen alkoi hyppiä hetken päästä ja eikä siel selässä voinut olla kun toinen hevonen hermostu kans ja meinas lähtee juoksee omiaan....

Lainaa Vastaa

^Neea^

Käyttäjä
20 viestiä

^Neea^

22.12.09 klo 19:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä ratsastan kanssa hyvin paljon entisillä ravureilla ja myöskin tälläkin hetkellä kisaavilla ravureilla.Kyllä sen huomaa ainakin näillä kyseisillä hevosilla,että ei ravurista saa samanlaista kuin kunnon ratsusta.Nämä kyseiset hevoset saa laukkaamaan todella nästisti,kun imuuttaa oikein kunnolla ylämäkeen,niin kyllä lähtee! 8))) Itse tykkään todella paljon ratsastaa ravureilla! :D

Lainaa Vastaa

kirisafari

Käyttäjä
13 viestiä

kirisafari

31.01.10 klo 17:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

terve...olisko kenelläkään mitään neuvoja milleen ex ravuri lämppärin saisi laukkaamaan, kun sillä hevosella mille koitan opettaa ni en viitti mennä kauheen lujaa ravia et nostais siit laukan kun kyseinen hevonen on tosi säikky..et olisko joillakin onnistunut muu tapa saada laukkaamaan kuin lujasta vauhdista...

Lainaa Vastaa

Jokirapu

Käyttäjä
9 viestiä

Jokirapu

31.01.10 klo 19:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni ei hirveästi ole kokemusta ex ravurien koulutuksesta, vaikka hoitsuni sellainen onkin. Mutta yksi tapa opettaa laukkamaan on mennä maastoon ja pyytää laukkaamaan jossain ylämäessä. ex ravureiden kanssa kannattaa olla tarkkana laukannostoissa alussa, eikä heti alkaa repimään jos menee lujaa. Jotkut exät (kuten hoitsuni) saattavat alussa pelätä laukannostoa, koska niille on aina näytetty, etteivät ne saa laukata. Eli rauhallisesti vaan, niin kyllä se onnistuu.

Lainaa Vastaa

Suvi_

Käyttäjä
3 viestiä

Suvi_

19.02.10 klo 23:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarvitsisin apua!!!

Olen ratsastanut 5vuotta ja haluaisin kokeilla ajoa...
Missä tällaisia ´´kursseja`` järjestetään ja paljonko ne maksavat? (huom. en ole laittanut KOSKAAN mitään niitä ihme valjaitakaan ja kuten huomaatte sanastokaan ei ole oikein kunnossa) : ) Kiitos jo etukäteen !

Lainaa Vastaa

Neea^^

Käyttäjä
18 viestiä

Neea^^

28.02.10 klo 16:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

kirisafari kirjoitti:

terve...olisko kenelläkään mitään neuvoja milleen ex ravuri lämppärin saisi laukkaamaan, kun sillä hevosella mille koitan opettaa ni en viitti mennä kauheen lujaa ravia et nostais siit laukan kun kyseinen hevonen on tosi säikky..et olisko joillakin onnistunut muu tapa saada laukkaamaan kuin lujasta vauhdista...

No,minä opetin yhdelle ravurille laukan pari kesää sitten.Minä opetin laukkaa niin,että meni ravilla kunnon ylämäkeä ja imuutti oikein kunnolla ja antoi hellästi laukkapohetta. Hevonen siinnä vähän innostui ja lähti laukkaamaan.Kyseinen hevonen,jolle laukan opetin oli myös ex-ravuri ja hyvin säikky.Ottaa ensin vain imuutusta ylämäkeen rauhallisesti ja sitten vähitellen koventaa ravivauhtia ennen mäkeä ja käskee enemmän. Näin minä ainakin sain kyseisen heposen laukalle.

Lainaa Vastaa

Neea^^

Käyttäjä
18 viestiä

Neea^^

28.02.10 klo 16:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suvi_ kirjoitti:

Tarvitsisin apua!!!

Olen ratsastanut 5vuotta ja haluaisin kokeilla ajoa...
Missä tällaisia ´´kursseja`` järjestetään ja paljonko ne maksavat? (huom. en ole laittanut KOSKAAN mitään niitä ihme valjaitakaan ja kuten huomaatte sanastokaan ei ole oikein kunnossa) : ) Kiitos jo etukäteen !

Minä en ainakaan tiedä,että ajo `kursseja` järjestettäisiin,paitsi näitä ravikortti kursseja.Mutta toki olisi mahdollista käydä jostain lähitallilta kysymässä vaikka shetlanninponilla ajoa. (jos mahdollisuus on) Mutta EHKÄ jollain ratsastuskouluilla saattaa olla vaikkakin ajettavia shetlanninponeja,niin kannattaa kysyä.Juu,ne valjaat on silat.. ;)) Jos ratsastuskoululta tai jostain muulta luotettavalta tallilta käy kysymässä,niin uskoisin,että he auttavat valjastuksessa ja opettavat valjastuksen..

Lainaa Vastaa

Edellinen sivu | 1 2 | Seuraava sivu